Att förstöra semesterbudgeten hos Cult

Postat fredag 21 juli 2017 | 2 kommentarer

På uppmaning av Sublimalin har jag spenderat en stor del av min imaginära semesterbudget hos allas brittiska favoritaffär online: Cult Beauty. Malin ville ha guidning när det kom till vilka märken att spana in (som inte finns lättillgängliga i Sverige) och vad som faktiskt är värt våra 💰💰 från dessa märken.

Farmacy är ett trevligt, amerikanske märke som tar avstamp i trädgården och är influerat av nordamerikanska ingredienser så som echinacea, grönkål och honung. För att vara ett nytt märke har dom redan fått bra fart i försäljning, spridning och uppskattning av skönhetsredaktörer. Mest uppmärksamhet har deras cleansing balm Green Clean fått, men det finns även ett trevligt och rätt så plånboksvänligt set att plocka upp för den som vill testa lite av varje.

Två andra stilsäkra märken som också har intressanta cleansing balms är AJ AJ AJ-snygga Kypris och lyxhippiemärket de Mamiel. Kypris alla produkter görs på (dyra) handplockade ekologiska och vildodlade ingredienser medan de Mamiel må vara snyggt och vackert doftsatt men samtidigt lite ögonbrynshöjande i och med “oljor välsignade med kristaller”. Eh ja, kanske en liten varningsklocka som ringer där men samtidigt har märket ett par produkter som många — inklusive Hirons — verkar älska. De tunga, violettsvarta burkarna ser ut att väga ett halv kilo var och bidrar absolut till lyxfaktorn.

Två märken som kör på effektivitet, enkelhet och snygga förpackningar utan att kräva ett bankrån är Indie Lee och January Labs, båda skapade och drivna av amerikanska kvinnor, med fans över hela bloggvärlden och Instagram. Visst, Lee har ett par produkter som är saftigt prissatta, men det är helt klart möjligt att plocka ihop en kort rutin för en tusing. Populära produkter är hennes rengöringar, exempelvis en uppljusande och utjämnande en med jordgubb i, ansiktsvatten med antioxidanten COQ-10 samt hennes oljeserum med 100 % squalan som är en personlig favorit och perfekt när man behöver något snäll, lugnande och doftfritt.

January har ännu lägre priser än Indie och således enklare förpackningar. Folk i hudvårdssfären på Instagram verkar gilla hennes enkla dagkräm som ett okomplicerat steg i en rutin som kanske annars inriktar sig på mer aktiva produkter, men det finns även en AHA-toner i produktuppställningen som exfolierar med lactic acid.

Om vi sen glider in på det superduperäckeldyra spåret har vi märken som African Botanicals, Vintners Daughter och (uttjatade av oss?) May Lindstrom. Här snackar vi produkter kring £200 s-t-y-c-k och om det får man tycka vad man vill, men alla tre har trots det många och lojala anhängare. African Botanics från Sydafrika är ett av de nyaste märkena på marknaden, utan för att den delen avskräckas från att lägga sina produkter i den absolut högsta prisnivån. Det mesta från märket är baserat på marulaolja, en olja fullspäckad med antioxidanter och uppbyggande, feta omega 9. Jag är mest lockad av deras rengöringsolja, som många skönhetsredaktörer- och bloggare beskriver som den bästa olja dom testat.

Hur ofta är det man ser ett märke som enbart har en enda produkt i sin uppställning? Det är vad Vintner’s Daughter har, och det är en ansiktsolja som beskrivs vara reparerande och återuppbyggande — perfekt för problemhud som behöver hjälp på traven. Ekologisk, välbalanserad och svindyr! Rekommenderas (av bloggare) inte för en redan lugn och problemfri hud, men kan vara ett dyrt alternativ att titta på för den som har cashen och behovet av något stärkande. Sen har vi som sagt May Lindstrom i samma skara, men jag tror inte vi behöver upprepa oss igen utan länkar er till våra tidigare inlägg om märket och speciellt Blue Cocoon. Det är däremot svårt att säga om hennes produkter är värda sitt pris, allt kommer till hur mycket du värderar den sensoriska upplevelsen, ingredienserna, och hela ritualen.

Sist av de märken som jag personligen är mest lockad av hos Cult är Tata Harper och australiensiska MV Organic, båda ekologiska och i fina förpackningar. Priserna varierar vilt även inom båda märkens produktuppställning, med en del produkter så pass högt prissatta att jag blir lite förvånad. Hos Tata är det överlag hennes rengöringar som uppskattas mest, och som jag själv har testat och gillat. Min favorit är lerbaserade men snälla Refreshing Cleanser som tyvärr ligger på hela £70! Ouch. Trots det vill jag ha en egen flaska, och gärna i sällskap med hennes oljerengöring (som jag inte testat alls än). Många av Tatas produkter är otroligt dyra så jag håller mig till tvättarna — och kanske nya Clarifying Mask som med sin illgröna färg och utrensande egenskaper känns som en trevlig sommarprodukt.

Till skillnad från Tata som jag ändå har klämt på kanske ett femtal produkter från, är MV Organic ett märke som jag aldrig ens sett live. Däremot är det många av dom jag följer på Insta som gillar och rekommenderar ett flertal grejer ur deras uppställning, till exempel den klassiska Gentle Cream Cleanser och pulvermasken Signature Mineral Mask som man får blanda till själv.

There you go Malin och alla ni andra! Hoppas att denna novell var till belåtenhet, och glöm inte bort att hålla koll på Cults sida med erbjudanden som ibland kan bli sista droppen för en beställning att klickas in. Peace out.


Kl 14:21
Etiketter: Ekolog-ish, Hudvård

2 kommentarer

  1. Lyxsubban
    28 juli 2017 23:26

    Jag tackar och bockar för genomgången! Hur fasen ska jag kunna välja vad jag ska testa först nu bara… 😛

    Svara
    • Mi
      30 juli 2017 12:18

      Haha, jag vet, det blev så mycket att det knappt är till någon hjälp 😉 Och jag har dessutom hittat *ännu fler* spännande grejer där den senaste veckan såååå, sorry!

      Svara

Kommentera