Baksidan av produkterna

EMK_diss

Annahita skrev nyligen en artikel på Nöjesguiden om fantastiska, konstiga och hemska produktnamn, något som fick oss att tänka på ett gammalt utkast som legat och skvalpat i flera år hos oss. Nu är det dags att publicera — diskutera gärna vidare i kommentarerna för det finns massa mer att säga i detta ämne!

Grundtanken kommer från bloggaren Glennis McCarthy (även om vi är många som någon gång reagerat över ett produktnamn), som för lite drygt två år sedan skrev inlägget What’s Up With All These Unfeminist Nail Polish Names? Flera inlägg har följt efter det, och även om det var ett tag sedan är det ett ämne som förtjänar uppmärksamhet.

Iris I Was Thinner (nagellack från Sephora) och Fatgirlslim (“slankande” kräm från Bliss) är båda exempel på produktnamn som är problematiska i en värld där kvinnor hela tiden får höra hur deras kroppar ska se ut och inte se ut. Andra exempel är Deep Throat (rouge från NARS) och Shake Your $$ Maker (nagellack från Essie) — där den sistnämnda tyvärr inte handlar om headbanging precis. Finns det några produkter riktade till män som heter typ Keep Your Girlfriend eller Beer Belly No More? Självklart inte.

Så vad kan vi som enkla konsumenter göra åt det? Medvetenhet är ett steg på vägen så att vi kan undvika att köpa sådana här produkter. Och det går att påverka produktnamn mer än vad en kan tro! Till exempel så vet vi att Depend är öppna för förslag till nagellacksnamn och lusläser en kommentarerna hos Annahita så ligger en inköpsassistent bakom ett av H&M:s nagellacksnamn.

5 kommentarer

Lägg till din →

Lämna ett svar